Juraj Benko zo Žarnovice trénuje horskú cyklistiku a BMX. Zároveň je autorom Pumptrackovej dráhy v Detve. V súčasnosti ju stavia pri futbalovom štadióne. Že ani neviete čo to pumptrack je? Hneď to vysvetlíme.

Pumptrack je trendom posledných rokov. Ide o samostatnú disciplínu v cyklistike, dokonca sa pripravujú aj majstrovstvá sveta. „Pumptrack je jazda na bicykli po terénnych vlnách bez použitia pedálov,“ vysvetľuje Juraj Benko. Vyrušujeme ho pri práci s lopatou. Ak ste z jeho vysvetlenia zmätení, nevadí. Aj my sme boli, a preto sme sa pýtali ďalej. Veď ako môžete prejsť zvlnenou dráhou, keď nebudete šliapať do pedálov bicykla? Nemožné!

Ako na hojdačke

„V princípe sa využíva zemská gravitácia. Všetky stúpania majú aj odvrátenú stranu a tým, že sa jazdec po nej spúšťa a nadľahčuje sa na vychádzajúcej, vytvára pohyb. Je to rovnaké, ako keď sa človek sám hojdá na hojdačke,“ pokračuje tréner. Rovnaký princíp sa využíva vo viacerých športoch. Stačí pripomenúť českú snowboardistku Evu Samkovú, ktorá sa na túto techniku špecializovala a vybojovala si olympijské zlato.

Poďme naspäť do Detvy, kde je už takmer hotová podoba budúcej dráhy. Hlavné zemné práce boli pri našej návšteve pred koncom, trať ešte musia vysypať drveným vápencom. Dráha bude doplnená o skoky, na ktorých vybudovaní už v predchádzajúcich dňoch aktívne vypomáhali aj domáci jazdci. Asi sa už nevedia dočkať.

Aj bez špeciálu

Na pumptrack nepotrebujete žiadny špeciálny bicykel. „Dá sa to jazdiť na čomkoľvek, na tento povrch sú vhodné BMX-ky alebo horské bicykle, no prejdete to aj na obyčajnom cestnom,“ hovorí Benko. Podľa neho na svoje si prídu aj malé deti na odrážadlách, pre ktoré bude vyčlenená časť dráhy. Prečo nie, veď vo svete sa na takýchto dráhach už organizujú aj súťaže detí jazdiacich na odrážadlách. „Týmto by som chcel pozvať všetkých Detvanov s aktívnymi deťmi, aby si to prišli vyskúšať,“ dodáva. Vždy je to lepšie riešenie ako sedieť pri televízoroch a počítačoch.

Mal by vzniknúť športový klub

Nápad postaviť pumptrackovú dráhu prišiel od komunity cyklistov v Detve, ktorí by sa „pumpovaniu“ radi venovali, len nemali kde. Mesto túto aktivitu podporilo, našlo nielen vhodné miesto na postavenie dráhy, ale aj financie. Benko predpokladá, že pod Poľanou vznikne aj klub, ktorý bude zastrešovať prevádzku dráhy. Klub je dôležitý na získanie ďalších financií napríklad od štátu. Veď okolie dráhy poskytuje aj možnosti na budúce rozšírenie o ďalšie športové prvky.

„V Žarnovici máme krúžok, ktorý funguje pri centre voľného času a máme aj riadny klub, ktorý vydáva licencie,“ dopĺňa tréner. Podľa neho je pumptrack ideálnym športom pre mládež, aj keď na pumptrackovej dráhe sa dá jazdiť takmer v každom veku.

V kluboch cestnej cyklistiky sa na horskú cyklistiku a všetko okolo nej pozerajú trochu zvysoka, pritom aj pre cestných cyklistov poskytuje veľmi slušný základ. „Učiť deti do trinásť rokov bicyklovať kondične je hlúposť. Mali by jazdiť práve na takýchto tratiach, aby sa naučili ovládať bicykel,“ vysvetľuje Juraj Benko a dodáva: „Tým, že je to dosť veľká záťaž na kardio, veď tepová frekvencia vystúpi už po prvom kole na maximum, využívajú jazdenie na pumptracku mnohí športovci na kondičnú prípravu.“

Aj Sagan takto začínal

„So Saganom sme kedysi v Žiline začínali na BMX-kách. On má pohybové základy práve z toho,“ dopĺňa náš rozhovor Marián Štefanko z Horného Tisovníka, inak rodák zo Žiliny, ktorý Jurajovi Benkovi pomáhal upravovať detviansku dráhu. Sám bol kedysi profesionálnym športovcom na BMX-ke. Telo by podľa neho malo byť najprv všeobecne športovo rozvinuté a až potom sa môže špecializovať na nejaký šport.

„Takéto dráhy sú cestou k zatraktívneniu telesnej výchovy, ktorá je veľmi dôležitá v rozvoji dieťaťa. No tým, že tie športy nenapredujú, deti o ne strácajú záujem,“ pokračuje Štefanko. Na telesnej chýba zábava. A športovanie by malo byť práve o zábave. Nielen v amatérskom, niekde na sídlisku, ale aj vo vrcholom športe.

Najlepšou údržbou pumptrackovej trate je podľa autora trate jazdenie. Povrch bude síce vymývať dážď, no práve na to je komunita, aby ju občas opravila. Bude po trati nielen jazdiť, ale sa o ňu aj starať. Samotná údržba, okrem občasných terénnych úprav, bude spočívať viacmenej iba v polievaní trate. Voda je dôležitá najmä počas sucha.

Na detvianskej dráhe si môžete prvýkrát zajazdiť pravdepodobne už koncom októbra a potom kedykoľvek počas celého roka.

Text a foto: Milan Suja