Medzi najstaršie na dvore patrila Harley Davidson 500SV so svojim rokom výroby 1930. Kto zablúdil do brány Denného centra neďaleko námestia počas Dní mesta Detva 1. a 2. októbra 2016, potešil ho pohľad na 29 historických motocyklov.

Ligotali sa tam v dlhom rade až kým oko dovidelo, až dozadu hlboko do dvora.

Staré stroje, tak sa volala výstava vzácnych kusov, ktoré sú dnes ukážkou toho, čo chodilo po cestách takmer storočie dozadu.

„Tento kus je vzácny aj v USA, lebo jednovalcov tejto značky je málo,“ priblížil ochotný sprievodca históriou a jeden z organizujúcich Jozef Bršel. Komentoval práve tú Harley Davidson 500SV z roku 1930.

Pozornosť pútala aj Victoria 500SV ktorú tiež vyrobili v medzivojnovom roku 1930. Tretia z tohto roku, ako pokračoval Jozef Bršel, bola JAWA 500 OHV „Rumpál“ vo verzii De Luxe.

„S týmto modelom začínal František Janeček v roku 1929 motocyklovú výrobu kúpou licencie od nemeckej firmy Wanderer. Z tohto vznikol názov novej značky Janeček a Wanderer, čiže JAWA,“ objasnil Bršel.

JAWA 175, Standard s rokom výroby 1938 a JAWA 250 Standard s rokom výroby 1937 sú tipy, s ktorými Janeček prerazil na vtedajšom motocyklovom trhu. JAWA 175 stála 4650 českých korún, čím sa stala cenovo prístupným motocyklom pre široké masy a dá sa povedať, že motorizovala vtedajšiu republiku. JAWA 250, stála 5490 českých korún, bola ľahká a výkonná a svojimi parametrami prekonávala oveľa väčšie a drahšie motocykle.

Na dvore Denného centra stál aj motocykel z roku 1938 značky ČZ 175 Standard, produkt Českej Zbrojovky Strakonice. Zbrojovka bola druhým najväčším výrobcom motocyklov v Československu. Mali mimoriadne elegantné a spoľahlivé motocykle, dodal Jozef Bršel.

JAWA 350 OHV s rokom výroby 1945 sa považuje za najlepší model od firmy JAWA. Vystavený kus bol prestavaný v 50-tych rokoch. Použili naň komponenty z Jawy 500 OHC 01, čím sa výrazne vylepšili jazdné vlastnosti motocykla. Motocykel je v pôvodnom stave. “Možno nevyzerá nablýskane, ale znalci vedia svoje,” usmial sa sprievodca výstavou.

Len o rok mladšia, každopádne dnes 70 ročná OGAR 250-4, model 46, má výrobné číslo 250065, čiže bola 65-ty vyrobený kus. Je pravdepodobné, že tento motocykel je najstarší pojazdný OGAR tohto prevedenia na Slovensku. Značka OGAR bola za prvej republiky tretí najväčší výrobca motocyklov v Československu. Na vtedajší motocyklový trh v roku 1934 uviedla prvú sériovo vyrábanú 250-ku. Sídlo ich firmy bolo v Prahe Strašniciach.

Motocykle s rokom výroby 1948 a 1952 sú nositeľmi značky ČZ 125T,C. Po roku 1946 sa rozdelila aj výroba motocyklov. Ostali v podstate len dve značky JAWA, ktorá mohla vyrábať od 250ccm a ČZ, ktorá mohla vyrábať do 250ccm. OGAR zanikol v roku 1948. ČZ 125, 150 boli ľahké a trvanlivé motocykle, ktoré vyhrali aj medzinárodnú Six days „šesťdňovú“ vytrvalostnú súťaž, ktorá sa považovala za najťažšiu súťaž sveta.

JAWA 250 AUTOMATIC s rokom výroby 1967 je motocykel, ktorý má automatickú spojku. Je to pôvodný československý patent, ktorý začala neskôr používať aj firma HONDA, s ktorou sa potom firma JAWA niekoľko rokov súdila o patentové práva. HONDA spor prehrala a platila licenčné poplatky.

Sportka JAWA 350-361 SPORT s rokom výroby 1967 bola snom pre vtedajších motocyklových nadšencov. Bola však ťažko dostupná a väčšinou sa k nej dostávali Sväzarmovci, jednotky verejnej bezpečnosti, ministerstvá vnútra a obrany. Sportka, ktorú si pozerali návštevníci počas Dní mesta Detva, konkrétne slúžila na obvodnom oddelení verejnej bezpečnosti v Lučenci.

Boli tam aj vystavené dva súťažné špeciály: plochodrážna JAWA 500 DT typ 897 s rokom výroby 1984 a mocrosová ČZ 250 typ 513 s rokom výroby 1989. Obidva stroje boli vo svojej dobe na špičkovej úrovni a pravidelne dosahovali na medzinárodných súťažiach výborné výsledky, dodal Jozef Bršel.

Expozíciu starých strojov pripravila skupina nadšencov z Detvy v zložení Jaroslav Lepieš, Ján Dulaj, Jozef Fašanga, Vladimír Dado, Milan Sliacky s pomocou mladšej generácie v zložení Kristián Bršel, Milan Sliacky a Radoslav Dulaj. Do skupiny samozrejme patrí Jozef Bršel, ktorý je zároveň dlhoročným členom zvolenského Klubu zberateľov historických vozidiel.

Súčasťou výstavy na dvore boli dnes už historické predmety motoristickej spotreby. Organizátorov veľmi potešilo gesto jedného návštevníka, ktorý im do dvora priniesol a daroval za tašku ďalších rôznych žiaroviek a bateriek.

Vzadu v dvore na jesennom slnku krásne žiaril červený Traktor ZETOR 25K z roku 1957. Snáď každý návštevník sa ale pristavil pri naštartovanom 68 ročnom stabiláku, teda Stabilnom motore značky SLÁVIA 5HP. Na jeho odkrytom chladiči plynule žblnkala voda.

Skupina detvianskych nadšencov tento výstavný dvor pripravovala približne týždeň. Stroje starostlivo preleštili, dofúkali gumy, doliali olej, aby cestní veteráni boli vo forme aj napriek ich prežitej histórii.

Odmenou a zadosťučinením pre skupinu organizátorov bude, keď si ľudia doma všimnú starý stroj, ktorý im niekde možno stojí v kúte. Dôležité je, aby ho oprášili a zachovali jeho krásnu históriu pre mladšie generácie.

Text a foto: Zuzana Juhaniaková