Počas desiatich dní, od 18. do 27. marca 2020, bude Slovenská pošta vyplácať sociálne dávky obyvateľom obcí a miest do vlastných rúk na pobočkách alebo priamo na adresu.

„S cieľom chrániť našich zamestnancov a obyvateľov miest a obcí Slovenská pošta prijala prísnejšie ochranné opatrenia a vyzýva obyvateľov, aby ich pri preberaní sociálnych dávok zodpovedne a dôsledne dodržiavali,“ informovala hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Rovenská.

Počet zákazníkov v priestoroch pobočiek monitorujú a regulujú tak, aby minimalizovali riziko šírenia nákazy. Obsadenosť pobočiek sledujú poverení zamestnanci a pracovníci bezpečnosti, ktorí zodpovedajú za plynulý chod prevádzky a udržiavajú limit počtu zákazníkov v priestoroch pobočky. Zákazníci sa stretnú s tým, že v prípade vysokej vyťaženosti pobočky, ich požiadajú na čakanie mimo uzatvoreného priestoru pobočky, napr. pred budovou pošty. Zákazníci si môžu stiahnuť elektronický vyvolávací lístok aj z mobilnej aplikácie Slovenskej pošty.

Otváracie hodiny prispôsobia

Zákazníci môžu prísť na pobočky pôšt kedykoľvek v priebehu 10-tich dní v čase otváracích hodín, nie je nevyhnutné prísť okamžite v prvý deň výplaty sociálnych dávok. Otváracie hodiny na jednotlivých pobočkách pošta individuálne prispôsobí podľa vývoja situácie.

„Nakoľko Slovenská pošta očakáva zvýšenú návštevnosť pobočiek v termíne od 18. do 27. marca 2020 z dôvodu vyplácania sociálnych dávok, odporúčame ostatným zákazníkom, aby zvážili návštevu pobočky pošty v inom termíne,“ dodala hovorkyňa. Podľa nej, do priestorov pobočky budú vpustení iba tí zákazníci, ktorí budú mať na tvári ochranné rúško alebo inú ochranu tváre (napríklad šál, šatku). Zákazníci môžu tiež prísť v rukaviciach a priniesť si svoje pero na potvrdenie prevzatia hotovosti vlastnoručným podpisom.

Zákazníkov, ktorí sú v karanténe pošta žiada, aby na svojej schránke alebo na zvončeku čitateľne túto skutočnosť uviedli a upozornili na to doručovateľa. Slovenská pošta im nebude sociálne dávky vyplácať priamo do vlastných rúk. Zákazník môže počkať na prebratie sociálnej dávky do času, kedy ukončí karanténu resp. kým sa situácia upokojí.

Na vyplácanie sociálnych dávok a dodržiavanie ochranných opatrení budú dohliadať zamestnanci Slovenskej pošty v spolupráci so zamestnancami bezpečnosti a polície.

Núdzový stav

Slovenská pošta je súčasťou kritickej infraštruktúry štátu. Postupuje v súlade s pokynmi kompetentných autorít, teda Ústredného krízového štábu SR, Úradu verejného zdravotníctva SR, Ministerstva zdravotníctva SR, Ministerstva dopravy a výstavby SR a Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR. Ochranné opatrenia a postupy neustále aktualizuje v závislosti od vývoja situácie a informácií získaných aj zo zahraničia, pričom krízový štáb Slovenskej pošty zasadá a rieši podnety na dennej báze.

Vláda SR schválila vyhlásenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z., s platnosťou od 16. marca 2020 od 6.00 h. Pobočky Slovenskej pošty patria medzi výnimky, ktoré musia byť počas núdzového stavu otvorené.

Poštové, peňažné a ostatné služby na pobočkách ako aj doručovanie zásielok pre zákazníkov poskytuje Slovenská pošta v upravenom režime aj naďalej. V súlade s prijatými opatreniami Ústredného krízového štábu SR a Krízového štábu Ministerstva dopravy a výstavby SR s platnosťou od soboty 14. marca 2020 až do odvolania zatvára počas víkendov všetky prevádzky pôšt v obchodných centrách.

„V súlade s vyhláškou o karanténe všetkým osobám v karanténe nebudeme zásielky doručovať a automaticky necháme v schránke oznámenie o uložení zásielky, teda žltý lístok. O možnostiach predĺženia úložných lehôt zásielok a uplatnení bezkontaktného doručovania komunikujeme s Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR. Regulačný úrad tiež informujeme o aktuálne nasadených a pripravovaných opatreniach na zníženie rizika nákazy pre zamestnancov a obyvateľov a s tým súvisiacich obmedzení našich služieb,“ doplnila hovorkyňa.

Opatrenia

Zákazníkom pošta odporúča vyhnúť sa návšteve pobočiek a ak je to možné, vybaviť potrebné záležitosti formou online služieb, cez mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty alebo počkať na upokojenie situácie. Ak musia pobočku navštíviť, žiada ich dodržiavať primeraný odstup nielen od ďalších čakajúcich zákazníkov, ale aj od zamestnancov, kde žiadame vybaviť vec rýchlo bez zdržania.

Po dohode so spoločnosťou SPP – distribúcia, a.s., bude odpočet stavu meradla plynu realizovaný bez kontaktu s odberateľom.

Priestory pobočiek častejšie čistia, dezinfikujú a vetrajú. Osobitne dezinfikujú priestory pobočiek, v ktorých blízkosti bol výskyt koronavírusu potvrdený.

Všetky pracoviská Slovenskej pošty, kde sú otvorené priestory a zamestnanec je so zákazníkom v priamom kontakte, ako aj doručovatelia a kuriéri sú prioritne vybavované respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami.

V prípade, že si situácia v konzultácii s kompetentnými autoritami vyžiada obmedzenie otváracích hodín pobočiek, zatvorenie pobočiek, či iných prevádzkových priestorov Slovenskej pošty, alebo pozastavenie doručovania v určitých lokalitách, bude pošta verejnosť okamžite informovať. Informácie poskytne zákazníkom prostredníctvom internetovej stránky na www.posta.sk, cez facebookový profil Slovenskej pošty, ako aj informačnými letákmi priamo na pobočkách. Tiež môžu klienti o konzultáciu, či informácie o situácii na konkrétnej pobočke požiadať telefonicky (infolinka 0850 122 413), alebo písomne naše Zákaznícke centrum (zakaznickyservis@slposta.sk).

Ochranné prostriedky

Pri manipulácii so zásielkami platia rovnaké pravidlá a postupy ochrany zdravia ako doteraz. Ide najmä o používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov, oblečenia, obuvi či rukavíc ako aj použitie ochranných rúšok na tvár a dezinfekčných prostriedkov.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu možného zvýšeného prenosu ochorení z človeka na človeka (tzv. chrípkové obdobie a ďalšie) zamestnanci absolvujú pravidelné aj mimoriadne školenia o používaní osobných ochranných pracovných prostriedkov práve pre tento účel. Pre zamestnancov v teréne, napríklad doručovateľov, a na väčších pobočkách so zvýšeným počtom návštevníkov sú k dispozícii aj špeciálne antibakteriálne a dezinfekčné prípravky.

Okrem štandardných ochranných a hygienických postupov zamestnancov usmernili v dodržiavaní dôležitých mimoriadnych hygienických postupov, ktoré vychádzajú z odporúčania Hlavného hygienika SR ako napr. časté umývanie rúk.

Do Talianska zásielku nepošlete

Aj naďalej platí, že z dôvodu pretrvávajúceho šírenia koronavirusu v Taliansku, je v záujme bezpečnosti pozastavené doručovanie do rizikových oblastí. Poštu tam nie je možné doručiť. Preto Slovenská pošta, rovnako ako aj iné poštové podniky sveta, neprijíma zásielky, ktoré chcú zákazníci doručiť do týchto oblastí Talianska (kompletný zoznam oblastí a regiónov na www.posta.sk). Obmedzenia v medzinárodnej leteckej doprave pretrvávajú, nakoľko letecké spoločnosti predĺžili embargo týkajúce sa Číny, Macaa a Hongkongu predbežne do 28. marca 2020. Slovenská pošta aj naďalej neprijíma zásielky, ktoré chcú zákazníci doručiť do týchto oblastí.

Toto opatrenie uplatnila Slovenská pošta rovnako ako ostatné štáty sveta v súvislosti so zrušením alebo zmenou letov medzinárodných leteckých prepravcov z alebo do Číny, ktorých snahou je tak zamedziť šíreniu koronavírusu. Opatrenie platí od 4. februára 2020.

K Číne a Taliansku pribudlo v týchto dňoch aj Mongolsko, do ktorého nie je možné zásielky doručiť. Preto Slovenská pošta od dnešného dňa neprijíma od zákazníkov zásielky s doručením do Mongolska.

Text: MS