Ôsmy ročník rezbárskeho sympózia pod záštitou Detvianskej umeleckej kolónie sa konal v posledný májový týždeň 2015 už tradične na Melišíkovie dvore. Dlhoročného metodika sympózia, Jožka Šarmana pre dlhodobú zaneprázdnenosť nahradil Andrej Janoška, umelecký pedagóg zo Žiaru nad Hronom.

„Od tvorby komorných sošiek a reliéfov rezbári postupne prechádzajú na prácu s carvingovou pílou a vytvárajú väčšie solitéry do exteriéru. Aj tak možno z istého uhla pohľadu charakterizovať osem rokov činnosti rezbárskeho sympózia, pretože vývoj niektorých rezbárov som mal možnosť pozorovať od začiatku,“ hovorí Janoška.

K rezbárom z Rimavskosobotského okresu, Milanovi Porubjakovi a Jozefovi Švandtnerovi sa pridal tento rok Ondrej Rydzoň, ktorý prekvapil mimoriadne prepracovanou dubovou sovou na konári. Bratislavčan, presnejšie Dúbravčan, Ľubo Navrátil vyrezal zo statného dubového kmeňa hlavu Detvana, akademický maliar Milan Herényi z Vištuka na slovenský totem „Nevidím, nepočujem, nepoviem“ použil trojmetrovú lipu.

I keď kúsky od dievčat, Evky Vidovej a Janky Coss boli subtílnejšie, umelecky nijako nezaostávali za „kolosmi“ chlapov.

Sympózium má už dobré meno

Na otázku či sa neobáva, že od klasických techník rezbári prejdú na motorové píly, elektrické dláta a rozbrusovačky pán Janoška odpovedal, že technika sa môže vyvíjať, princíp tvorby je v podstate stále rovnaký a v konečnom dôsledku na rad vždy prídu aj klasické dláta a brúsny papier.

Dôležitá je invencia, priestorová predstavivosť a vkus autora. Keby Michelangelo poznal elektrickú brúsku, iste by ju bol používal. Väčšina sôch býva vystavená v galérii Detvianskej umeleckej kolónie, väčšie diela však už vyše roka tvoria umeleckú výzdobu detvianskeho námestia.

Rezbárov už tradične podporuje aj mesto Detva a je pod záštitou primátora. Sympózium má dobré meno už po celom Slovensku. Rezbári sa s ôsmym ročníkom rozlúčili na gulášových pretekoch v Stožku, na priestranstve pri ihrisku, ktoré vlani vyzdobili svojimi dielami.

prim